Digitální technická mapa kraje

Digitální technická mapa kraje je geografická databáze, která obsahuje podrobný obraz fyzického stavu povrchové situace, sítí dopravní a technické infrastruktury včetně ochranných pásem a další objekty. Spolu s digitální katastrální mapou, která zachycuje právní stav území a ortofotomapou tvoří tzv. Digitální mapu veřejné správy (DMVS).

Vedení digitálních technických map je upraveno Zákonem č. 200/1994 Sb. o zeměměřictví.

DTM kraje je důležitým podkladem pro územní plánování, stavební řízení, přípravu investic, správu sítí technické a dopravní infrastruktury, správu majetku, bezpečnost, krizové řízení a další agendy.

Účel Digitální technické mapy kraje

Přínosy Digitální technické mapy kraje

  • jednotné, podrobné, přesné a trvale aktualizované zobrazení fyzického stavu území (podrobný polohopis)

  • nejpodrobnější data sítí technické a dopravní infrastruktury (DTI) včetně údajů o jejich vlastnících, správcích a provozovatelích

  • průběžně aktualizované údaje o ochranných a bezpečnostních pásmech objektů technické a dopravní infrastruktury

  • jednotný celostátní registr vlastníků, správců a provozovatelů DTI s údaji o tom, v jakém území působí

Příklady využití Digitální technické mapy kraje

  • přehled o existující technické infrastruktuře pro stavebníka

  • podrobná mapový podklad pro správce sítí technické a dopravní infrastruktury

  • podklad pro zpracování územně analytických podkladů

  • podklad pro zpracování územně plánovacích dokumentací

  • podklad pro vedení pasportů majetku

Obsah DTM kraje se rozděluje dle způsobu aktualizace na dvě části: základní prostorovou situaci a sítě dopravní a technické infrastruktury. Typy objektů jakými jsou např. budovy, dopravní stavby, stavby technické infrastruktury, rekreační, kulturní a sakrální stavby či geodetické prvky dle věcného obsahu blíže popisuje ontologický slovník datového modelu DTM kraje.

Obsah DTM kraje je určen Vyhláškou č. 186/2023 Sb. (mění Vyhlášku č. 393/2020 Sb.) o digitální technické mapě kraje. Základem jsou typy objektů DTM, které se sdružují do kategorií a skupin. Zařazení typů objektů do kategorie určuje Příloha č. 1 Vyhlášky č. 393/2006 Sb.

Obsah Digitální technické mapy kraje

Základní prostorová situace (ZPS)

též základní prostorové uspořádání území

Podrobné znázornění skutečného stavu polohopisné situace v území, obsahující především stavby a zařízení, doplňkově také městskou zeleň, vodní toky a další územní prvky.

Data základní prostorové situace pořizuje geodet a předává je k zapracování do digitální technické mapy. Editorem základní prostorové situace je krajský úřad.

Sítě dopravní a technické infrastruktury (DTI)

Obsahují údaje o umístění, průběhu a vlastnostech objektů a zařízení dopravní a technické infrastruktury včetně údajů o jejich ochranných a bezpečnostních pásmech a daší informace.

Data sítí dopravní a technické infrastruktury pořizuje vlastní, správce nebo provozovatel sítě a přímo aktualizuje obsah digitální technické mapy kraje prostřednictvím svého informačního systému.

3D základní prostorová situace

Objekty základní prostorové situace (ZPS) tvoří jednotný ucelený a jednoznačný obraz fyzického stavu povrchu. Objekty ZPS jsou geodeticky měřeny. Všechny měřené body musí obsahovat údaj o nadmořské výšce.

3D sítě dopravní a technické infrastruktury

Objekty dopravní a technické infrastruktury (DTI) jsou do DTM předávány přímo jednotlivými vlastníky, správci nebo provozovateli. Objekty DTI mají být vedeny také včetně údaje o nadmořské výšce, nicméně, v případě nedostupnosti údajů o výšce nebo některých méně významných vlastností objektu mohou být v DTM vedeny zjednodušeným způsobem bez těchto údajů.

Veřejná a neveřejná část

Obsah DTM kraje je rozdělen na veřejnou a neveřejnou část. Naprostá většina obsahu DTM kraje je veřejná, tj. přístupná a poskytovaná každému pro jakýkoli účel včetně poskytování formou otevřených dat. Některé vlastnosti typů objektů a údaje o vybraných celých typech objektů označené ve Vyhlášce č. 393/2020 Sb. jsou neveřejné.

Poznámka: Režim DTM umožňuje jako neveřejné označit pouze vybrané vlastnosti, nebo celé typy objektů, nelze za neveřejné označit jednotlivé individuální objekty.

DTM kraje je aktualizována na základě aktualizačních podkladů předávaných stavebníky (resp. geodety) a správci dopravní a technické infrastruktury. Za aktualizaci dat základní prostorové situace (ZPS) nese odpovědnost krajský úřad, za data dopravní a technické infrastruktury (DTI) jejich vlastníci. Vlastníci DTI mohou odpovědnost za aktualizaci přenést na správce či provozovatele sítí.

Aktualizace dat Digitální technické mapy kraje

Kraj jako editor dat základní prostorové situace

Základní prostorová situace (ZPS) je aktualizována na základě geodetických aktualizačních podkladů předávaných povinně stavebníky po dokončení stavby. Stavebník ve smyslu §2 odst.2 písmene c) zákona č. 183/2006 Sb., ve znění zákona č. 283/2021 Sb., je v tomto případě povinen pořídit aktualizační podklad a předat jej prostřednictvím Portálu IS DMVS kraji k aktualizaci (§121 a §152 stavebního zákona). Aktualizační dokumentace musí být ověřena úředně oprávněným zeměměřickým inženýrem (ÚOZI), který zodpovídá za správnost obsahu dokumentace. Úlohou kraje je převzít z IS DMVS aktualizační dokumentaci a zapracovat ji do DTM kraje. Kraj je editorem ZPS a zodpovídá za správnost technického zapracování předané dokumentace do DTM kraje.

Pozn: V případě, že je provedeno plošné mapování za účelem prvotního naplnění nebo celkové aktualizace ZPS na území obce nebo její části, postupuje se shodně. Výsledek mapování musí být zpracován jako standardní aktualizační dokumentace, úředně ověřená zeměměřickým inženýrem a předaná prostřednictvím portálu IS DMVS kraji k zapracování.

Správce dopravní a technické infrastruktury jako editor

Objekty dopravní a technické infrastruktury (DTI) jsou aktualizovány tzv. editory, tj. subjekty, které pro vlastníky, nebo vlastníkem pověřené správce nebo provozovatele DTI vykonávají správu dat. Editoři DTI přenáší aktualizační podklady v jednotném výměnném formátu (JVF) do DTM kraje prostřednictvím webových služeb vystavených na rozhraní IS DMVS. Editoři DTI musí disponovat odpovídajícím technickým vybavením umožňujícím tuto editaci provádět. To se týká také obcí, spravujících např. místní komunikace nebo provozující veřejné osvětlení. Obec v tomto případě může pověřit jakýkoli subjekt, aby pro něj předávání dat DTI do DTM kraje technicky zajistil (a stal se tím editorem za tuto obec).

Dvojí role obcí, krajů a správců dopravní a technické infrastruktury

Obce, kraje i ostatní subjekty, které jsou stavebníkem nebo vlastní (příp. jsou pověřeny vlastníkem ke správě nebo provozování) dopravní a technické infrastruktury (DTI) budou předávat údaje jak pro aktualizaci základní prostorové situace (ZPS), tak pro aktualizaci dopravní a technické infrastruktury (DTI). Údaje o objektech tvořících ZPS budou předávat v podobě geodetických aktualizačních podkladů prostřednictvím Portálu IS DMVS. Údaje o objektech DTI budou předávat jimi pověření editoři prostřednictvím webových služeb přes rozhraní IS DMVS z vlastních informačních systémů.

Informativní obsah

Obsah Digitální technické mapy (DTM) kraje má z hlediska rozhodování veřejné správy informativní povahu. V dlouhodobé perspektivě je cílem DTM kraje obsahovat závazné informace pro rozhodování, zejména týkající se umístění a vlastností sítí technické a dopravní infrastruktury, naplnění tohoto cíle však vyžaduje zejména výrazné zkvalitnění aktuálně vedených údajů, zajištění nového mapování řady objektů a zajištění systémů pro dlouhodobou aktualizaci, což je úkolem pro další desetiletí.

Závaznost Digitální technické mapy kraje

Závazná sdělení

Po zprovoznění DTM kraje budou údaje přímo využívány pro veškeré činnosti a agendy, ve kterých se nevyžaduje využívání závazných podkladů od správců sítí. Tam, kde toto vyžadováno je, zejména pro přípravu a povolování staveb, i nadále platí povinnost vydávat stanoviska a sdělení k existenci a podmínkám napojení a ochrany sítí technické infrastruktury jejími vlastníky.

Z pohledu žadatele o sdělení nebo stanovisko bude významným usnadněním vytvoření služby v rámci Portálu stavebníka, který bude umožňovat automatizované zjišťování dotčených vlastníků sítí a jejich hromadné obesílání. Jako evidence správců dopravní a technické infrastruktury (DTI) bude sloužit Registr subjektů IS DMVS.

DI - Dopravní infrastruktura

DTI - Dopravní a technická infrastruktura

DTM - Digitální technická mapa

IS DTM - Informační systém digitální technické mapy

IS DMVS - Informační systém digitální mapy veřejné správy

JVF - Jednotný výměnný formát

SČK - Středočeský kraj

Správce sítí, správce DTI – jednotný pojem pro vlastníka, nebo jím pověřeného správce či provozovatele dopravní a technické infrastruktury

Stavebník – ve smyslu §2 odst.2 písmene c) zákona č. 183/2006 Sb., ve znění zákona č. 283/2021 Sb.

TI - Technická infrastruktura

VSP - vlastníci, správci a provozovatelé

ÚOZI, AZI - Úředně ověřený zeměměřický inženýr, Autorizovaný zeměměřický inženýr

ZPS - Základní prostorová situace (základní prostorové uspořádání území)

Seznam zkratek

Právní předpisy

Obecné právní předpisy

Zákon č. 47/2020 Sb.

Zákon č. 200/1994 Sb. o zeměměřictví

Zákon č. 183/2020 Sb. stavební zákon

Zákon č. 111/2009 Sb. o základních registrech

Zákon č. 283/2020 Sb. stavební zákon (nový)

Digitální technická mapa kraje

Definice, účel, obsah, správce a editoři

Vyhláška č.186/2023, kterou se mění č. 393/2020

Vyhláška č. 393/2020 Sb. o DTM kraje

Zákon č. 200/1994 Sb., §4b

Aktualizace údajů DTM kraje

Zákon 183/2006 Sb.,

DTM kraje a DTM obce dle zákona:

Zákon č. 200/1994 stanovuje dvě úrovně digitální technické mapy

  1. Digitální technická mapa kraje - podle §4b zákona je vedena povinně krajem v přenesené působnosti státní správy

  2. Digitální technická mapa obce - podle §4c zákona může být vedena na základě vlastního rozhodnutí obcí v samostatné působnosti.